پرسشنامه قضاوت اخلاقی (MJT)

دسته بندي : روانشناسی و علوم تربیتی

توضیحات:

دانلود پرسشنامه با موضوع قضاوت اخلاقی (MJT)،
در قالب doc و در 20 صفحه، قابل ویرایش.

 

 

توضیحات:

مقدمه:
کلمه «اخلاقی»از کلمه لاتین mos می آید که ،  به معنای عمل به رسوم ، و راه انجام امور است. بنابراین به معنای « تطبیق به راه و روش انسان ها» و مر بوط به درست و غلط و خوش رفتاری ، است. مردم به طور کلی این کلمه را به معنای رفتار درست ، صحیح و خوب می گیرند. رفتار اخلاقی همنوائی با اصول اخلاقی گروه اجتماعی است . یعنی درونی ساختن مجموعه ای از صفات خوب ، اندیشه ها ، و ارزش هائی که مورد تأیید جامعه است و بخشی جدائی ناپذیر از فرد و از طریق فرآیند رشد و تکامل است. رفتار اخلاقی مجموع راههای رفتار شخصی است که بر حسب درستی یا نادرستی اخلاقی قضاوت می شود . بنابراین توانائی انجام قضاوت اخلاقی نقش عمده ای در رشد کلی کودک دارد . قضاوت اخلاقی شامل قابلیت عقلانی و بصیرت در دیدن روابط بین یک اصل انتزاعی و موارد محسوس و قضاوت درباره موقعیت ها به عنوان درست یا غلط با در نظر داشتن دانش معیارهای اجتماعی است. این قضاوت نتیجه فرعی تجارب کلی اجتماعی کودک است . که او را به ارزیابی ارزش یا بی ارزشی یک عمل بد ، یاخوب قادر می سازد . فروید (1933) فرا خود را در این فرآیند عامل اصلی می دانست و برجنبه های مشاهده قضاوت و تنبیه آن تأکید می کرد . با توصیف فرا خود به عنوان بازوی اخلاقی شخصیت که دارای دو جنبه فرعی  وجدان و خودآرمانی است ، او ابعاد مؤثر رفتار اخلاقی را بررسی نموده و بر زوایای تاریک رشد اخلاقی پرتو افکنده است. نظریه ای که بیش از پیش بر تحقیقات مربوط به قضاوت اخلاقی تأثیر بخشید .متعلق به روانشناس سوئیسی پیاژه (1928-1933) است که کوشیده مفهوم قواعد اخلاقی کودک را تفسیر کند . او کوشید تا قضاوت اخلاقی کودکان را نسبت به خطاهای عمدی و غیر عمدی بیازماید و شش نوع تفکر اخلاقی را توصیف کند که در کودکان گروه های مختلف سنی ظاهر می گردد. که شامل موارد زیر است : نیت در قضاوت ، نسبی نگری در قضاوت ، استقلال در اصول اخلاقی ، استفاده از معامله به مثل، استفاده از تنبیه برای جبران خسارت ، اصلاح و نظر طبیعی نسبت به بد اقبالی .اخیراً مطالعاتی راجع به قضاوت اخلاقی توسط کولبرگ (1968) صورت گرفته که در آن از کودکان خواسته شده تا میزان اخلاقی بودن رفتار توصیف شده در داستانها را قضاوت کند مطالعه او طرحی مکان نگر  عرضه می کند که ساختار عمومی و اشکال تفکر اخلاقی را توصیف کرده است.

شکل گیری آزمون
آزمون حاضر از قضاوت اخلاقی برای کودکان بر مبنای الگوی یک آزمون هوش کلی است که شامل سؤالات استدلال ، قوه تشخیص ، بهترین پاسخ ها و غیره است با این تفاوت که همه سؤالات معنای  اخلاقی دارد  . این آزمون برای کودکان 6 تا 11 ساله ساخته شده است. همانگونه که قبلاً گفتیم قضاوت اخلاقی توانائی ارزیابی موقعیت ها و امور اخلاقی به عنوان غلط یا درست بر مبنای آگاهی از معیارهای اخلاقی است( وارما1967) بنابراین آزمون مرکب از تعدادی سؤال است که کودک باید در مورد آنها تصمیم اخلاقی بگیرد ، زمینه کاراخلاقی را در اظهار نظرها گروه بندی کند ، رابطه کلمات با معنای اخلاقی را برقرار کند ،یک عمل خاص را ارزیابی نماید . در برابر مشکلات اخلاقی استدلال منطقی کند، و متعارف مناسب ارزش های اخلاقی را انتخاب نماید سؤالات این آزمون بخصوص برای 14 ارزش اساسی متداول در فرهنگ هندی طراحی شده اند . این 14 ارزش به قرار زیرند :"Ashima" «وظیفه»،«احترام» ،«نقص عهد»، «طهارت»، «بخشش»، «حرص»، «خشم» ،«فضیلت»، «دروغ»، «انتقام»،«سرقت» ،«راستگوئی»، «گناه»، این آزمون به شش گروه تقسیم شده وتوصیف چگونگی سؤالات آزمون  به شرح زیر است:
بخش اول : تشخیص – شامل ده سؤالات که هر کدام سه انتخاب دارد . از آزمودنی خواسته شده یکی از موارد را انتخاب نماید که صحیح می داند و در پاسخنامه جلو شماره آن سؤال زیر حرف مربوط علامت ضربدر بزند.
بخش دوم: جملات ناتمام- دارای ده سؤال است که به شکل جملات ناتمام است. برای هرجمله چهار انتخاب داده شده است .آزمودنی  یکی از آنها را انتخاب می کند و در پاسخنامه جلو شماره آن سؤال زیر حرف مربوط ضربدرمی زند.
بخش سوم: مقایسه- شامل هشت  سؤال است که هر کدام یک جفت کلمه دارد که به هم ربط دارند و یک کلمه هم در کنار آنهاست . در هر سؤال چهار انتخاب وجود دارد آزمودنی باید یکی از موارد را انتخاب کند که با آن یک کلمه رابطه مشابهی دارد و باید در پاسخنامه جلوی شماره سؤال زیر حرف انتخابی بگذارد.
بخش چهارم: بهترین پاسخ اخلاقی- شامل هشت سؤال است که به شرح مختصر حادثه ای است. بدنبال آن سؤال از همان حادثه می آید.زیر سؤال چهار انتخاب وجود دارد .آزمودنی  باید در پاسخنامه جلو شماره  سؤال زیر حرف انتخابی خود علامت بگذارد.
بخش پنجم: استدلال اخلاقی- شامل شش سؤال است که به شکل مسئله بیان گردیده است و از آزمودنی استدلال منطقی می خواهد . او باید یکی از  چهار مورد را انتخاب کرده  در پاسخنامه جلو شماره همان  سؤال زیر حرف مورد انتخابی ضربدر بزند.
بخش ششم:  تعریف- هشت سؤال دارد و هر مورد دارای یک ارزش اخلاقی است . برای هر تعریف چهار انتخاب وجود دارد .آزمودنی باید  یکی از تعاریف  را انتخاب کند و در پاسخنامه جلو شماره آن سؤال زیر حرف انتخابی علامت  ضربدر بزند.
برای هر سؤال فقط یک جواب صحیح وجود دارد( کلید پاسخها در جدول 5 آمده است.) کل سؤالات 50 مورد است . برای هر سؤال درست یک نمره برای جواب غلط صفر داده می شود. بنابراین حداکثر نمره 50 و حداقل نمره صفر است. کل نمره آزمودنی شاخص قضاوت اخلاقی او خواهد بود.

تحلیل سؤالات :
در اصل این آزمون شامل 81 سؤال بود . برای تحلیل سؤال از چارت هارپر ، گونتا و سنگال (1962) استفاده شد . این آزمون روی 370 پسر و دختر 6 تا11 ساله اجرا شد . روش 27% از بالا و پائین نمرات استفاده گردید. ارزش تشخیص وسطح اشکال هر سؤال محاسبه شد. در انتخاب سؤالات ترجیح اصل بر مواردی بود که شاخص تشخیص بالا و سطح اشکال حداقل 50 داشتند . برای انتخاب سؤالات دیگر سطح  تشخیص 35 و شاخص اشکال 40 بکار رفت سرانجام پس از تحلیل سؤال 31 مورد حذف شد و 50 سؤال باقیماند.
پایائی اعتبار
پاسخ های 300 کودک به سؤالات نهائی نمره گذاری شد. پایائی نیمه آزمون استفاده از فرمول اسپیرمن براون 93/0 و پایائی آزمون برای سه گروه سنی در جدول 1 عرضه گردیده است.
 


دسته بندی: روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 127 مشاهده

کد فایل:43758

انتشار در:۱۳۹۹/۱۲/۱۱

حجم فایل ها:227 کیلوبایت

قابلیت ویرایش: دارد

تعداد صفحات: 20

فرمت فایل: doc


اشتراک گذاری:
 قیمت: 15,000 12,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل

محصولات مرتبط